Hoe kies jij een loopschoen? Het klinkt als een eenvoudige vraag, maar anno 2019 zijn er talrijke factoren die je keuze bepalen. Kleur, gewicht, merk, ... Daarbij mogen we de essentie niet uit het oog verliezen: kies je wel een schoen die bij je lichaam past?

Wie de finish van een loopwedstrijd wil halen, moet onder meer blessurevrij blijven. Naast een goede trainingsopbouw, wat extra krachtoefeningen en een gezonde levensstijl helpt ook de juiste schoenenkeuze je een flink eind op weg.

Voor je schoenkeuze een hulplijn inschakelen is geen overbodige luxe. Carl Meersman en Jonas De Bruycker, podologen bij Orthopedie De Rijcker in Gent, bevestigen dat. Ze beamen dat de oorzaak van veel loopblessures rechtstreeks bij de keuze van de schoen ligt. Een nieuwe schoen kan aangenaam voelen, maar geeft daarom nog niet de juiste ondersteuning. Jonas: "Vaak is een blessure het gevolg van een verkeerde stand van de voet of onvoldoende demping." De meest voorkomende klachten hoeven we niet ver te zoeken: een verkorte achillespees, een scheenbeenvliesontsteking, enkelklachten of een lopersknie.

Foutief schoeisel kan ook elders in het lichaam hinder veroorzaken, zonder dat we het euvel rechtstreeks aan onze voeten linken. Een verkrampte houding kan een geblokkeerde nek veroorzaken. Veel rugproblemen vinden hun oorsprong bij de schoenenkeuze. Carl: "Een verschil in beenlengte, een bekkenkanteling, de beweeglijkheid van de rug, ...  In iedere situatie verhelp of vermijd je blessures dankzij een aangepaste steunzool. Als je loopt, moet je wervelkolom voldoende kunnen bewegen om de schokken op te vangen. Zit de onderrug bijvoorbeeld iets vaster - van nature of na een operatie -  dan kan je rug die schokken onvoldoende opvangen en moeten de midden- en bovenrug meer dragen dan mogelijk. Op die manier verleg je het probleem van de onderrug."

Het volledige artikel lees je in ons maartnummer (nu in de winkel) of hier digitaal.