Als je een kantoorjob hebt, zit je vaak het grootste deel van de dag neer. Met een aantal eenvoudige gewoontes slaag je erin om meer te bewegen doorheen je werkdag!

Tien tips om actiever te zijn op het werk
1. Parkeer je auto een eindje verder zodat je eventjes moet stappen naar je kantoor.
2. In plaats van constant te mailen of te bellen naar collega's, ga je toch gewoon bij hen langs om iets te vragen of te bespreken?
3. Neem zoveel mogelijk de trap in plaats van de lift.
4. Vraag aan je baas of het mogelijk is om een zit-stabureau aan te schaffen in het bedrijf. Zo kan je af en toe eens rechtstaand werken (of vergaderen). Het is geen must om voor elke medewerker zo'n bureau te hebben, één of meerdere bureaus kunnen gedeeld worden.
5. Druk je documenten af op een printer in een andere ruimte, zodat je eventjes moet stappen. Alle kleine beetjes helpen!
6. Ga naar buiten tijdens je middagpauze! Maak een wandeling, al dan niet samen met een collega. Het is gezond en ideaal om even een frisse neus te halen en je hoofd leeg te maken.
7. Doe je telefoontjes rechtstaand of loop een beetje rond. Let wel op dat je je collega's niet stoort met je gebabbel...
8. Drink veel water (of thee/suikervrije dranken). Het is goed voor je lichaam en je zal hierdoor vaker naar het toilet moeten. Deze wandelingetjes naar de wc leveren je extra beweegpunten op. Bonuspunten voor wie kiest voor een toilet op een andere verdieping of aan de andere kant van het gebouw!
9. Achter je bureau kan je 'deskercises' doen, eenvoudige oefeningen waardoor je in beweging blijft. Bijvoorbeeld: span je bilspieren aan, afwisselend links en rechts, gedurende 3 tot 5 minuten. Of hef je benen op, afwisselend links en rechts. Let wel op als je een bureaustoel hebt op wieltjes...
10. Draag een activity tracker, die je informeert wanneer het tijd is om recht te staan en wat te bewegen. Ga dan eens naar het toilet, een koffietje halen, gewoon eventjes rondstappen,... Als je geen activity tracker hebt, kan je ook speciale software op je computer installeren.

Je ziet, bewegen op het werk is zo moeilijk niet! Het zijn allemaal kleine gewoontes die heel wat kunnen betekenen voor je gezondheid, zowel fysiek als mentaal!