Gezond eten is belangrijk voor een gezond gewicht, dat weten we allemaal. Maar het ene dieet na het andere volgen heeft geen zin, want een nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat lichaamsbeweging meer effect heeft dan voeding om de kilo's onder controle te houden.

Regelmatig bewegen is veel belangrijker om een gezond gewicht te bereiken dan je calorie-inname drastisch te beperken: zo luidt de conclusie van een nieuwe studie van het Health and Wellness Center van de Universiteit van Colorado.

"Het uitgangspunt voor de studie was de vraag waarom veel mensen het zo moeilijk hebben om gewichtsverlies daadwerkelijk te behouden. De personen die in dit onderzoek werden bestudeerd, waren mensen die 14 kilo of meer verloren op één jaar tijd én dat ook zo konden houden. Succesvolle afvallers dus. Wat bleek, is dat zij hun gezond gewicht konden behouden door actiever te gaan leven, niet door drastisch te diëten," zegt Danielle Ostendorf van het Health and Wellness Center.

Let op: dit is géén vrijgeleide om onbeperkt te gaan snoepen en schransen. Uiteraard is gezonde voeding belangrijk maar het heeft geen zin om je energie-inname te beperken en calorieën te beginnen tellen. Als je voldoende beweging inlast in je dagelijkse leven, hoef je je niet bezig te houden met al dat tellen. Want dan verbrand je automatisch meer calorieën, waardoor je niet aankomt van hetgeen je eet.

Trouwens, regelmatig bewegen is ook goed voor je geest. Het is ontspannend en tijdens het sporten kan je even al je zorgen vergeten en je hoofd leegmaken. Moraal van het verhaal: blijf ver weg van allerlei dieettrends en onnodige producten of supplementen. Eet gezond en beweeg voldoende. Just get up and get out!