Dat lopen heel wat van het lichaam vergt, weten alle lopers. Maar velen durven al eens vergeten dat ook hun voeten het zwaar te verduren krijgen, zeker bij lange afstanden.

Er zijn een aantal typische kwaaltjes waarmee lopers af te rekenen krijgen op hun voeten. Het is belangrijk dat je ze goed verzorgt en indien mogelijk probeert te voorkomen, zodat je er op den duur niet te veel last van krijgt en ze je niet beginnen hinderen bij het lopen.

De klassieker: blaren

Elke loper heeft wel eens een blaar op zijn of haar voet of teen. Zo'n blaasje gevuld met vocht is op zich een onschuldig kwaaltje, dat voortkomt uit te veel wrijving en druk op de huid tijdens het lopen. Aan de oorzaak liggen vaak te grote of te kleine schoenen en sokken. Daarom is het goed om je loopschoenen te kopen in een speciaalzaak, waar je je kan laten begeleiden en zodat je zeker de juiste maat koopt (1 maat groter wordt aangeraden). Het is ook belangrijk dat je voeten droog zijn wanneer je je loopschoenen aantrekt.

Maar zelfs als je schoenen perfect zitten, kan je toch nog blaren krijgen. Dan heb je gewoon pech en komt het erop aan om snel in actie te schieten:
* Als de blaar niet te groot is en je er geen last van hebt, kan je ze laten uitdrogen tot ze weg is.
* Hindert de blaar je wel, dan plak je ze best af met een pleister. Gevoelige plekken op je voet, waar je snel last krijgt van blaren, kan je trouwens preventief 'afplakken' met een speciale blarenpleister (bv. Compeed). Dit is handig als je bijvoorbeeld deelneemt aan een loopevent. Een ander handig trucje is om 'gevoelige zones' in te poederen met talkpoeder. Hierdoor vermindert de wrijving.
* Je kan de blaar ook doorprikken. Doe dit wel voorzichtig, d.w.z. met een propere, bij voorkeur steriele naald. Na het prikken ontsmet je meteen de blaar om infecties te vermijden. Duw het vocht eruit met een watje en eindig met een pleister op de blaar.

Eelt

Eelt op de voeten is nog zo'n typische loperskwaal. Je kan eelt verwijderen met een eeltvijl of een puimsteen. Doe dit wel wanneer je voeten droog zijn. Let er ook op dat je niet alle eelt verwijdert want het heeft ook een beschermende functie voor je voeten. Voor de kers op de taart kan je je voetjes nadien insmeren met een hydraterende voetcrème.

SOS blauwe teennagels!

Vooral langeafstandslopers hebben geregeld eens een blauwe of zelfs zwarte teennagel. Vaak wordt dit veroorzaakt door te kleine loopschoenen of te lange teennagels. Zorg dus voor goed passende loopschoenen (zie hierboven) en knip je nagels geregeld (ongeveer 1 keer per week) want ze groeien sneller dan je denkt!

Maar opnieuw: het kan ook gewoon zijn dat je brute pech hebt. In principe moet je dit probleem niet speciaal behandelen. De beschadigde nagel valt na een tijdje normaalgezien vanzelf uit. Er heeft zich dan al een nieuwe gevormd onder de oude. Geduld hebben is dus de boodschap! Heb je toch last van de blauwe teennagel, dan kan je vragen aan de huisarts om er even een gaatje in te boren. Dit vermindert de druk en dus ook de pijn. 

Ziezo, haal die sandaaltjes en slippers nu maar uit de kast! Trouwens, als je het niet ziet zitten om zelf aan de slag te gaan om je voetkwaaltjes op te lossen, kan je natuurlijk ook naar de pedicure gaan... Zolang je je voeten aar de aandacht geeft die ze verdienen!