Handige tips voor beginners. Herkenbare situaties voor gevorderden.

Lopen is misschien wel de makkelijkste sport om te beoefenen. Toch komt er vaak meer bij kijken dan op het eerste gezicht lijkt en leer je gaandeweg heel wat bij. Begin je net te lopen? Dan kunnen onderstaande tips helpen. Al enkele loopjaren achter de rug? Dan komt deze opsomming je misschien wel bekend voor... 

1. De juiste schoen is van cruciaal belang 

Op je dagdagelijkse sneaker die eerste trainingen afwerken om te kijken of lopen wel je ding is? Niet meteen het beste idee. Een loopschoen biedt je voet ondersteuning en stabiliteit om blessures te vermijden. Specifieke kenmerken van een loopschoen ontbreken dan ook vaak in een sneaker, waardoor blessures een logisch gevolg zijn. En die blessures zijn niet echt motiverend om van lopen je hobby te maken. Een tip voor zowel beginners als ervaren lopers, is dan ook om zaken als je voetvorm en -landing in een loopspeciaalzaak te laten analyseren om de juiste schoen te kiezen. 

2. Voorzie een energiereep of -drank tijdens een lange training 

Als je een lange duurloop gepland hebt (meer dan 60 à 90 minuten), voorzie je best iets om je energiereserves mee aan te vullen. Een hongerklop of de bekende 'man met de hamer' zijn niet bevordelijk voor je prestaties. Hier vind je meer voedingstips voor lange duurtrainingen. 

3. Blessures kunnen ook jou overkomen 

Beginnende lopers zijn vatbaar voor typische overbelastingskwetsuren. Bouw je trainingsomvang geleidelijk aan op (verhoog je wekelijkse trainingskilometers met niet meer dan 10 à 15%). Als je nog maar net begint, kan het helpen om stretch- en stabilitietsoefenignen aan je schema toe te voegen. Je hoeft ook niet altijd te lopen: doe aan crosstraining (fietsen, zwemmen, ... ) om je trainingsomvang - zonder extra belasting - te vergroten.

4. Deelnemen aan je eerste wedstrijd is niet zo beangstigend dan dat het lijkt 

Veel lopers blijven vaak zo ver mogelijk weg van loopevenementen. Toch hebben de meesten de smaak goed te pakken eens ze dan toch aan de start staan. De sfeer en aanmoedigingen van het publiek langs het parcours geven je vaak net dat extra duwtje in de rug! 

5. Het wordt heel wat makkelijker 

Conditie opbouwen is altijd moeilijk. Maar lopers die volhouden, merken een grote verbetering in hun uithoudingsvermogen. Zware trainingen horen nu eenmaal bij een trainingsschema, maar uit die 5 kilometer (die in het begin onhaalbaar leek) haal je binnenkort misschien niet eens voldoening meer.