De dagen worden korter en donkerder. Veel kans dat je de komende tijd je trainingen in het donker, voor of na de school- of werkuren, afwerkt. Zo hou je het veilig!

WEES ZICHTBAAR
Geen verrassing: fluorescerende strips en reflecterende kleding zijn een must als je in het donker loopt. Let op: reflecterende strips draag je het best op gewrichten zoals enkels, polsen, knieën en ellebogen. Op die manier zien autobestuurders een bewegend lichaam, geen statisch 'object' waar ze omheen kunnen rijden. Ook hardloopschoenen en handschoenen kunnen nuttige reflecterende materialen bevatten.

VERTRAAG
Als je nog niet echt gewend bent om in het donker te lopen, loop dan wat trager. Kijk uit waar je je voeten zet en let op het verkeer. Net zoals je van andere weggebruikers verwacht dat zij met jou rekening houden, hou jij ook best rekening met anderen.

ZORG VOOR VERLICHTING
Aansluitend bij de 2 voorgaande tips: zorg zelf voor verlichting om te zien én gezien te worden. Zo zien autobestuurders je vanop afstand aankomen, verlicht je zelf de weg waarop je loopt en ben je niet afhankelijk van de straatverlichting.

LOOP HET VERKEER TEGEMOET
De meesten lopen standaard tegen het verkeer in, ook op klaarlichte dag. En dat is zeker geen slecht idee: zie je een auto naderen die je aanwezigheid niet meteen opmerkt? Dan kan je zelf nog tijdig uitwijken.

LAAT JE MUZIEK THUIS
Een deuntje kan helpen om sneller te lopen, maar laat die muziek toch maar achterwege op donkere dagen. Alle zintuigen (niet enkel het gezichtsvermogen) kunnen helpen om gevaarlijke situaties tijdig in te schatten.

LOOP SAMEN MET ANDEREN
Om je veiligheid te vergroten, is het handig om met een looppartner of in groep te trainen. Ook een vriend of familielid die meefietst en voor extra verlichting zorgt, is een slim alternatief. Trek je er toch liever alleen op uit? Breng dan iemand op de hoogte dat je gaat trainen en laat weten rond hoe laat je ongeveer terug thuis bent.