Heb jij je voorgenomen om in 2020 te beginnen lopen of te blijven lopen? Met deze motivatietips hou je je loopvoornemen moeiteloos vol tot eind 2020. En lang daarna!

1. Plan het in je agenda
Als je iets wil, moet je er tijd voor maken. Ook als je het druk hebt! Als je loopsessies zwart op wit staan, ben je minder geneigd om ze over te slaan. Licht ook je partner in over je loopplannen, zodat jullie indien nodig kunnen kijken voor opvang voor de kinderen.

2. Zorg voor een leuke outfit
Je loopkledij moet in de eerste plaats functioneel zijn maar dat betekent niet dat het niet mooi mag zijn. Dankzij de "athleisure" trend bestaat sportkledij vandaag in allerlei pasvormen, kleuren en prints. Kies voor een outfit waarin je je comfortabel voelt én waarin je graag gezien wil worden al lopend. Gaan lopen in een leuke outfit maakt het extra plezant.

3. Music, maestro!
Je favoriete muziek kan je extra energie geven tijdens het lopen. Stel een toffe playlist op om jezelf te motiveren. Meezingen is toegestaan! Je kan ook naar een podcast luisteren.

4. Variatie troef!
Een van de grote voordelen van lopen is dat het een flexibele sport is die je altijd en overal kan doen. Je kan gaan lopen thuis, op reis, als de stenen uit de grond vriezen, in de gietende regen, 's morgens in de vroegte, in het holst van de nacht,... Als je altijd hetzelfde toertje loopt in hetzelfde tempo op hetzelfde moment van de dag, is het logisch dat het op den duur saai wordt. Maar gelukkig kan je als loper veel variëren: een nieuwe loopomgeving opzoeken, gaan lopen op een ander tijdstip, snelle vs. langzame trainingen,... Zo krijgt verveling geen kans en ben je automatisch enthousiast om aan elke loopsessie te beginnen!

5. Zoek een loopmaatje
Vind je het moeilijk om alleen te gaan lopen? Zoek een vriend(in) of familielid om samen te sporten of sluit je aan bij een loopclub. Je kan ook een "virtuele running buddy" zoeken, bv. in een online community als Start 2 Run, Strava of de NN Running Club.

6. Koppel er een doel aan vast
Schrijf je in voor een loopevent. Zo ben je extra gemotiveerd om goed te lopen want je wil daar toch niet afgaan als een gieter? Wees wel realistisch in je doelstellingen. Een marathon lopen als je nog nooit meer dan 10 km gelopen hebt? Geen goed idee, zo raak je gegarandeerd geblesseerd. Een doel hoeft trouwens geen wedstrijd te zijn. Je kan jezelf ook als doel stellen om binnen x-aantal maanden 10 kilometer te lopen in een bepaalde tijd, of om door het lopen een aantal kilo's te verliezen als je dat graag wil.

7. Eet gezond
Sport en gezonde voeding gaan hand in hand. Als je gezond eet, heb je meer energie om te sporten. En na een leuke loopsessie snak je vrijwel automatisch naar een gezonde, lekkere maaltijd. Het is een vicieuze cirkel. En uiteraard mag je ook af en toe eens zondigen!

Met deze 7 tips hou je je loopvoornemen makkelijk vol... Veel loopplezier in 2020!