Dat gezonde voeding helpt om je fitter te voelen en je sportieve prestaties te verbeteren, daar kan je niet omheen. Deze 10 tips geven je een duwtje in de goede richting!

Het is belangrijk dat je gezond en evenwichtig eten niet beschouwt als een vervelend 'dieet', waarvoor je veel opofferingen moet maken. Oké, je moet er wat mee bezig zijn en gezonde keuzes maken is niet altijd makkelijk. Met deze 10 gouden regels wordt het alvast een pak haalbaarder:

1. Drink veel water, de hele dag door. Zet bijvoorbeeld een fles naast je op je bureau op het werk en neem een hervulbare drinkfles mee als je ergens naartoe gaat. Vermijd alcohol en frisdrank, ook light dranken.
2. Neem altijd enkele gezonde snacks mee als je ergens naartoe gaat. Zo geraak je nooit uitgehongerd en kan je op tijd energie bijtanken.
3. Associeer gezond eten niet met diëten. Gezond eten is géén straf, het is net leuk en boeiend om ermee bezig te zijn. Een gezonde levensstijl is iets waar je trots op mag/moet zijn!
4. Als je het moeilijk vindt om gezond te eten, zorg dan dat je een 'bondgenoot' hebt. Je partner, een vriend(in), iemand die je steunt en helpt om voor gezonde dingen te kiezen.
5. Wees niet te streng voor jezelf. Sta jezelf toe om af en toe te zondigen. Door één keer per week een 'cheat meal' in te lassen of in het weekend wat minder gezond te eten dan tijdens de week, blijft je gezonde levensstijl haalbaar en leuk. Zo hou je het vol!
6. Probeer wat minder vlees te eten of één veggie dag per week in te lassen. Minder vlees is gezonder én je verkleint er je ecologische voetafdruk mee.
7. Sta open voor nieuwe food trends & hypes uit en experimenteer eens met nieuwe producten en ingrediënten. Het ene zal al wat meer in de smaak vallen dan het andere, maar je kan het maar proberen hé. Doe inspiratie op in kookboeken of op kookblogs. Zo leer je nieuwe gerechten en bereidingswijzen kennen en die variatie houdt gezond eten leuk!
8. Tel geen calorieën. Als je maaltijden bestaan uit gezonde ingrediënten en je je porties onder controle houdt, hoef je geen calorieën te tellen.
9. Sport voldoende! Want gezond leven is een totaalplaatje van gezonde voeding en voldoende beweging. Het is ook een vicieuze cirkel, want na het lopen snak je meestal naar iets voedzaams.
10. Vul je kasten zoveel mogelijk met gezonde voedingsmiddelen. Want al wat je niet in huis hebt, kan je ook niet naar binnen spelen tijdens een 'zwak moment'. Tip: ga nooit naar de supermarkt met een lege maag. Dat is vrágen om problemen!

Probeer af te geraken van je vooroordeel dat gezond eten saai en smakeloos is, en dat je dan niet meer op restaurant kan gaan of zo. Het is lekker, leuk en gevarieerd!