Vitamine C is cruciaal voor een sterke weerstand en een goede gezondheid in 't algemeen. Het zit vooral in groenten en fruit. Check dit lijstje zodat je geen tekort oploopt!

1. Paprika: 150 mg vitamine C per 100 gram = 200% van de ADH - Wist je dat de groene variant eigenlijk de onrijpe vrucht is? De rode paprika is het rijpst, waardoor die het meest vitamine C bevat en dus het gezondst is.
2. Zwarte bes (ook cassisbes genoemd): 150 mg vitamine C per 100 gram = 200% van de ADH
3. Spruitjes: 132 mg vitamine C per 100 gram = 176% van de ADH
4. Peterselie: 125 mg vitamine C per 100 gram = 167% van de ADH
5. Boerenkool: 120 mg vitamine C per 100 gram = 160% van de ADH
6. Kiwi: 79 mg vitamine C per 100 gram = 105% van de ADH - De naam 'kiwi' komt uit Nieuw-Zeeland, waar de inwoners de vrucht vonden lijken op de gelijknamige inheemse vogel met zijn lange, harige vacht. Maar eigenlijk komt de kiwi (vrucht) oorspronkelijk uit China. Rond 1900 werd er zaad naar Nieuw-Zeeland overgebracht en daar zijn de eerste kiwirassen ontstaan voor de commerciële teelt.
7. Aardbeien: 64 mg vitamine C per 100 gram = 85% van de ADH
8. Erwten (peultjes): 60 mg vitamine C per 100 gram = 80% van de ADH - Andere voorbeelden van peulvruchten die rijk zijn aan vitamine C, zijn snijbonen en sperziebonen.
9. Rode kool: 55 mg vitamine C per 100 gram = 73% van de ADH - Ondanks de naam is rode kool meer paars dan rood. Die kleur is afkomstig van het aanwezige anthocyaan, een zeer sterke antioxidant.
10. Olijven: 55 mg vitamine C per 100 gram = 73% van de ADH - Olijven zijn vruchten van de olijfboom, en dus officieel een fruitsoort. Er bestaan zo'n 80 varianten van, die vooral in de gebieden rond de Middellandse Zee worden verbouwd.
11. Spinazie: 28 mg vitamine C per 100 gram = 37% van de ADH
12. Waterkers: 43 mg vitamine C per 100 gram = 57% van de ADH