In de herfst is het bos op z'n mooist. Trek dus je loopschoenen aan en ga lekker lopen in het bos! Het is leuk en het heeft bovendien veel voordelen.

1. Je volledige lichaam wordt getraind
Als je in het bos gaat lopen, moet je af en toe een hindernis ontwijken: boomwortels, plassen... Zonder dat je het doorhebt, train je op die manier je volledige lichaam, ook de kleine spieren die instaan voor je evenwicht.

2. Je hebt minder last van stress en je voelt je gelukkiger
De natuur is het beste medicijn dat er is. Het is bewezen dat je minder stress hebt als je regelmatig de natuur opzoekt. Combineer dit met de endorfines die vrijkomen tijdens het lopen en die je een gelukkig en voldaan gevoel geven. Kortom, lopen maakt je happy en zen!

3. Het is beter voor je gewrichten
Sorry voor al wie graag op de weg loopt, maar dit is geen ideale ondergrond voor je gewrichten. Gewrichten krijgen het harder te verduren als je voeten landen op het harde asfalt dan op een zachte(re) ondergrond. Uiteraard mag je blijven lopen op de weg. Misschien is het een goed idee om af en toe af te wisselen met looptoertjes op een zachtere ondergrond zoals het bos. Die variatie qua loopomgeving houdt het lopen bovendien extra leuk!

4. Frisse lucht, please!
Er is vandaag veel fijn stof in de lucht aanwezig en het is niet makkelijk om luchtvervuiling te ontwijken, zelfs in de natuur. Maar in het bos krijg je wél betere en gezondere lucht binnen. Adem maar extra diep in tijdens dat bosloopje!

5. Goed voor het concentratievermogen
Al lopend maak je je hoofd leeg en orden je je gedachten. Als je in de natuur loopt, is dat nog meer het geval. Je zet je hoofd even op pauze en gunt het een rustmoment. Hierdoor kan je je na het lopen beter concentreren, bijvoorbeeld op je werk. Misschien is het een goed een idee om tijdens je middagpauze te gaan lopen in een nabijgelegen bos? Je baas zal blij zijn met je verhoogde productiviteit in de namiddag!