Lopen draagt op meerdere manieren bij aan een sterke mentale geest, al houd je best rekening met het type training als je je mentaal niet fris voelt.

In het nieuwste running.be magazine bespreken we de mentale voordelen van lopen en de invloed van het mentaal welzijn op onze loopprestaties. Elke Geraerts, doctor in de psychologie en CEO van het internationaal consultancybedrijf Better Minds At Work, deelt haar inzichten over de invloed van mentale vermoeidheid op onze loopprestaties en hoe je er best mee omgaat.

Elke Geraerts: "Dat fysieke inspanningen lastiger aanvoelen met een vermoeide geest heeft te maken met de prefrontale cortex in je brein, die onder meer instaat voor je wilskracht, focus, empathie en doorzettingsvermogen. Het is het gedeelte van de hersenen dat ons tot de homo sapiens maakt. Hoe zwakker de prefrontale cortex, hoe meer je ten prooi valt aan de impulsen van je 'oerbrein'. Dit wordt dan constant gevoed, waardoor het vrij spel krijgt om je te saboteren. Het oerbrein is dol op negatieve gedachten." 

Dat verklaart ook waarom je vaak beter korte en/of intensieve trainingen doet als je mentaal vermoeid bent in plaats van lange duurlopen. "In het eerste geval krijgt je oermens geen ruimte om op te treden. Tijdens lange inspanningen wél en dan word je geplaagd door slechte gedachten, die het lastig maken en je plezier in het sporten wegnemen. Zonde, want we weten allemaal dat we ons door te sporten zo gelukkig kunnen voelen." 

Om hiermee om te gaan, moeten we inzicht krijgen in onze hersenen. Elke: "Net zoals je je lichaam traint om (beter) te lopen, moet je ook je hersenen trainen. Je moet de prefrontale cortex positief stimuleren. Dit kan je doen door bewust na te denken tijdens het lopen. Vragen zoals 'Wat ben ik eigenlijk aan het denken terwijl ik hier loop?' geven het oerbrein geen kans. Als je beseft dat je aan negatieve dingen denkt, buig ze dan om naar iets positiefs. 'Oh nee, nog zo ver!' wordt 'Ik heb nog een eindje te gaan, maar ik heb toch al een mooi stuk gelopen!'. Dat geeft energie en motivatie om verder te gaan."

Meer advies van Elke lees je in de laatste running.be of hier digitaal