We weten dat lange tijd zitten niet goed is voor onze gezondheid, maar hoeveel moeten we nu bewegen om de negatieve gevolgen ervan te beperken? Lees hier meer over de nieuwe bewegingsrichtlijnen.

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je weleens vaker. Het is dan ook algemeen bekend dat een sedentaire levensstijl de gezondheid schaadt, terwijl (de juiste mate van) lichaamsbeweging bijdraagt aan een betere gezondheid en een sterker immuunsysteem. Stilzitten is natuurlijk niet altijd onvermijdelijk, maar je kan de negatieve effecten ervan wel compenseren door te bewegen. 

Hoeveel we dan moeten bewegen? Volgens recent onderzoek luidt het antwoord 30 - 40 minuten per dag. Dagelijks 40 minuten 'gematigde tot krachtige en intensieve fysieke inspanning' zouden de gevolgen van 10 uur stilzitten compenseren. Dat blijkt uit een meta-analyse, gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine, waarbij in totaal 44.370 mensen onderzocht werden. 

De studie geeft ook aan dat je je niet altijd in het zweet hoeft te werken en dat enkel rechtstaan ook al helpt. Bovendien kunnen enkele kleine aanpassingen in je levensstijl (de trap nemen, naar de winkel fietsen, werken aan een staanbureau, ...) er al voor zorgen dat je meer beweegt en zo het risico op vroegtijdig overlijden als een gevolg van lang zitten kan verkleinen. 

Nieuwe bewegingsrichtlijnen in het licht van pandemie

De studie verschijnt in dezelfde periode dat ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) haar nieuwe bewegingsrichtlijnen bekendmaakt. De 2020 Global Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour werd samengesteld door 40 wetenschappers van 6 continenten om meer mensen aan het bewegen te krijgen. "Deze richtlijnen komen op het juiste moment nu we ons middenin een wereldwijde pandemie bevinden. Mensen spenderen meer tijd binnenshuis, waardoor de pandemie een zittende levensstijl bevordert", aldus volksgezondheidsonderzoeker Emmanuel Stamatakis van de University of Sydney. 

De WHO adviseert volwassenen om minstens 150 tot 300 minuten aan gematigde fysieke activiteit of minstens 75 tot 150 minuten aan intensieve fysieke activiteit per week te doen. Door deze bewegingsrichtlijnen te volgen, verklein je het risico op vroegtijdig overlijden, hartziekten, hoge bloeddruk, kanker en type 2-diabetes. 
"Elke stap telt, zeker nu we moeten omgaan met de beperkingen die COVID-19 ons oplegt. Fysiek actief zijn is essentieel voor de gezondheid en ons welzijn - het kan de levensduur aanzienlijk verlengen", besluit de directeur van het WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus. 

Elke stap telt. Een boodschap die we bij running.be niet voldoende kunnen herhalen. Dus, hup die loopschoenen aan! Let's Move! 

Het volledige overzicht van de WHO richtlijnen werd 25 november gepubliceerd en kan je hier raadplegen.