Een overzicht van hoe 5, 10, 20, 30 en 60 minuten lopen je gezondheid beïnvloedt. Heb je je loopschoenen al aan?

Lopen levert je heel wat gezondheidsvoordelen op, zelfs al na enkele minuten lopen krijgt je gezondheid een flinke boost. Niet overtuigd? Ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, vertellen we je welke gezondheidsbevorderende effecten je mag verwachten na een bepaald aantal minuten lopen. 


5-10 MINUTEN: HARTGEZONDHEID

Lopen, zelfs 5-10 minuten per dag, werd in een grootschalige studie bij meer dan 55.000 volwassenen gelinkt aan een significant kleiner risico op beroertes en hartaanvallen. Zo toonde de studie aan dat zij die dagelijks liepen, zelfs al is dat slechts 5-10 minuten per dag aan een traag tempo, 45% minder risico hadden om te sterven aan cardiovasculaire ziektes en 30% minder risico liepen om te overlijden aan andere oorzaken dan niet-lopers. 

20 MINUTEN: FYSIEKE AANPASSINGEN

Een korte aerobe inspanning van 20 minuten kan je conditie verbeteren en het risico op ziektes als diabetes type 2 helpen voorkomen. Lichaamsbeweging zal een positief effect hebben op je hart, het zuurstofvermogen, de bloeddoorstroming en het spieruithoudingsvermogen.

30 MINUTEN: GEWICHTSVERLIES EN FITHEID

Een persoon van 70 kg zal gemiddeld zo'n 298 kilocalorieën verbranden bij een loopje van 30 minuten (afhankelijk van je tempo). Uit onderzoek blijkt dat personen die dagelijks een aerobe inspanning aan matige intensiteit uitvoeren gemiddeld bijna 4 kg over een periode van drie maanden verliezen. Ook zouden 65-plussers die 3 keer per week een halfuurtje lopen minder fysieke achteruitgang ervaren dan ouderen die een mindere intensieve activiteit, zoals wandelen, beoefenen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je geen voordelen van wandelen kan ondervinden (die zijn er wel degelijk!), maar probeer toch ook nog eens je loopschoenen aan te trekken.

60 MINUTEN: STOFWISSELINGSBOOST

Hoewel je ook met kortere loopsessies je gezondheid en stofwisseling een boost geeft, toont onderzoek aan dat er een flinke gezondheidswinst zit vanaf 50 minuten lopen. En daarvoor hoef je niet eens zo hard te gaan: al vanaf 8 km/uur heb je met een wekelijkse jogsessie van 50 minuten 30% minder kans op hart- en vaatziekten en 23% minder kans op kanker. Extra voordeel aan langere loopsessies? Door langer te lopen, zal je ook langer kunnen genieten van een hoger metabolisme, waardoor je ook in rust meer kilocalorieën verbrandt. Je stofwisseling blijft na een loopsessie van 60 minuten 5 keer langer zo hoog dan bij een loopsessie van 30 minuten.